Skip to content

Photoshop 2021 – Influencing zal nooit meer hetzelfde zijn.

Vandaag was het eindelijk zover. De jaarlijkse update van Adobe Creative Cloud waarin onze geliefde programma’s een grondige opfrisbeurt krijgen.
De nieuwe features maken meestal het werk weer wat makkelijker en efficiënter. Het blijft meestal bij optimalisaties die ons vertrouwde werkproces niet al te hard door elkaar schudden. Photoshop 2021 is echter een heel ander verhaal. Het is verdomme baanbrekend. Letterlijk dan, vele banen zullen worden gebroken door deze update. Door enkele clicks kan je namelijk de emoties / leeftijd / make-up / het weer en andere features veranderen op een foto via de Neural Filters.

(Mijn oprechte excuses aan de ouders van Jules Luyten om hem zo op het internet te hebben gegooid.)

Face filters

Op het eerste zicht lijkt dat niets nieuws. Door de populariteit van face filters op Snapchat, Instagram is deze trend al even bezig. Je kent ze wel, de dynamische filters die een hoed op je hoofd zetten in real time of die je puistjes en wallen laten verdwijnen als een instant wellness behandeling. Ze worden hoe langer hoe krachtiger. Laatst had een vriend een foto gemaakt met een filter waarop ik kaal leek te zijn. Ik postte de foto in onze familie Whatsappgroep en kreeg vrijwel meteen bezorgde telefoontjes. Op platformen als Instagram en Snapchat zijn we filters gewend geraakt.  Vaak staat bovenaan de insta-story ook ‘made with beauty filter X’. Net zoals Twitter op een tweet van meneer Trump de vermelding ‘opgelet, dit is geen objectief nieuws’ zet.
Helaas is dit niet voldoende om onrealistische schoonheidsidealen tegen te gaan. Ik herinner me een artikel op HLN.be, “Meisje gaat onder het mes om meer op Snapchat filter te lijken”. Enough said.

 

Don’t shoot the messenger

Het zou eenvoudig zijn om de bedrijven achter Snapchat en Instagram met de vinger te wijzen voor de onbereikbare schoonheidsidealen waar menig puber instant depressief van wordt. De waarheid is dat dit al decennia lang aan de gang is. Vroeger was een blik in de Joepie, Fancy of Story al voldoende om je in je kamer op te sluiten omdat je een puist op je voorhoofd had. Niets nieuws daar dus.

0,0 skills, 30 seconden vrije tijd

Door de hongerigheid van bedrijven achter software zoals Photoshop (t’is crisis voor iedereen) en ontwikkelingen in CGI merk je de laatste tijd een grote verandering naar meer ‘dummy proof’ features. De fysieke leeftijd van iemand aanpassen op een foto kon je altijd al met Photoshop. Je moest echter over geavanceerde skills en 2 uur vrije tijd beschikken. Met de nieuwe update moet je over 0,0 skills beschikken en 30 seconden vrije tijd. Je kan nu, in tegenstelling tot de ‘klassieke’ instagram face filters, alle filters tot in de puntjes aanpassen aan de hand van makkelijke sliders. Dit opent de markt uiteraard naar alle beginnende grafisch ontwerpers, fotografen en influencers die ruwweg €1000 per jaar kunnen missen voor een Creative Cloud licentie (of een nonkel hebben die een goede internetpiraat is uiteraard).

Conclusie

Het totaal overbodig maken van skills maakt het voor ons, creatieve professionals, moeilijk op lange termijn. Toen ze me enkele jaren geleden vertelden dat mijn job door robots zou overgenomen worden, leek dat een ver-van-mijn-bed-show. Vandaag lijkt het vijf voor twaalf.

Zonder een doemdenker te willen zijn, wil ik je graag waarschuwen. Er komt een tsunami aan fake beelden aan die onmogelijk te onderscheiden zijn van echte beelden. Houd dit in je achterhoofd als je opstaat na een nachtje stappen (post-corona dan hé) met een gigantische puist op je neus.

Ten laatste zou ik nog even een shout out willen geven naar het technisch team van Adobe achter de nieuwe update. Want je kan zeggen wat je wil, dit is een technologisch hoogstandje. Het automatisch genereren van een vrij realistische glimlach is ongezien. Het feit dat de dynamic face filters werken via de Cloud, dus niet via je eigen hardware, wil zeggen dat hier ongetwijfeld een supercomputer achter zit. Benieuwd wat daar nog zal uitkomen.

Screenshot van de nieuwe Neural Filters workspace