Skip to content

De 5 geheime vaardigheden van een designer

Als ik mijn werk moet uitleggen aan een lukrake persoon waarmee ik na dat ene pintje te veel aan de praat geraak op café (remember pré-corona times?) weet ik nooit waar te beginnen. Als je ‘grafisch ontwerper’ zegt, kunnen mensen zich daar vaak wel iets bij inbeelden. Ofwel eindigt het gesprek meteen omdat ze denken dat je een computer-nerd bent met de social skills van een schotelvod, ofwel gaan ze je verafgoden omdat ze er (onterecht) van overtuigd zijn dat je een artiest bent die kan toveren met computers. In beide gevallen is de kans groot dat ze je bellen wanneer hun printer het weer eens begeven heeft. Conclusie: Geef nooit uw nummer aan onbekenden op café.

De waarheid ligt zo ongeveer tussen de twee vooroordelen in. Over welke geheime skills moet een goede designer beschikken? Dat lees je hieronder.

Gedachten kunnen lezen.

Sommige mensen noemen het mensenkennis, anderen noemen het magie. Ik zou het eerder geduld noemen.

“Hallo, ik heb gehoord dat jij logo’s maakt. Hoeveel kost dat?”
‘Dat hangt er een beetje vanaf wat je in gedachten hebt…’
“Kweetni, ik wil zoiets dat professionaliteit uitstraalt en er goed uitziet! Het moet ook uniek zijn hé.”

Bam. Vanaf dan moet je kunnen lezen wat de klant in gedachten heeft. Gelukkig is er een eenvoudige manier om te starten met ‘gedachten lezen’. Je vraagt de klant om enkele voorbeelden door te sturen van logo’s die hij of zij leuk vindt. Moeilijker wordt het wanneer mensen een bepaald design in gedachten hebben, maar het niet in woorden uitgelegd krijgen. De kunst is dan om zo veel mogelijk vragen te stellen en te starten met de meest eenvoudige visuele voorstelling van het antwoord op die vragen. KISS. Keep it simple, stupid.

 

Een gestructureerde chaotische geest hebben.

Ik pleit niet om vastgeroest te geraken in telkens weer dezelfde week-indeling. Integendeel zelfs. Slaap uit, eet uitgebreid (belangrijk in mijn geval – ik word snel hangry), ga wandelen, zie de deadline gevaarlijk dichtbij komen en offer bijgevolg je zondag luieren op. Dat is cruciaal gedrag om creatief te blijven. De structuur zit echter in …

  1. Het bijhouden van bestanden in een ingenieuze mappenstructuur waar alleen jijzelf aan uit kunt.
  2. Het projectmanagement van je lopende en toekomstige projecten
  3. Het bijhouden van versies van bestanden voor het geval dat de klant van gedachten verandert.

Vooral punt 1 is iets dat ik beschouw als de heilige graal van efficiëntie in deze digitale tijden. Elke week ben ik bijna een halve dag bezig met bestanden te verslepen naar de juiste map. Een erg irritant en slaapverwekkend werkje, maar mijn ‘downloads’ map en ‘desktop’ map is (bijna) altijd leeg. Dat brengt rust en bespaart me véél meer dan een halve dag per week zoekend naar vermiste bestanden. Zorg in hemelsnaam ook dat je altijd een back-up hebt van je bestanden – zie punt 3.

Voor punt 3 is het vooral een kwestie van je bestanden juist te benoemen.

Fout benoemd:
Design1_final2_2
Design1_final2_3-afgewerkt
-> Super confusing

Juist benoemd:
Logo_Aktivate_Versie2
Logo_Aktivate_ Final
-> Super duidelijk

 

Als je een muur moet slopen, kies de voorhamer.

Grafische programma’s zijn het gereedschap om je idee mee uit te werken. Zorg dat je je gereedschap bijna blindelings kent. Het belangrijkste is dat je weet wanneer je welk instrument nodig hebt. Als je voor print ontwerpt, ga voor Indesign of Illustrator. Als je animaties wil maken, ga voor After Affects. Uiteraard zijn er meerdere manieren om tot éénzelfde resultaat te komen. Uiteraard mag je je eigen werkproces hebben en je favoriete tools. Houd echter altijd in het achterhoofd dat er feedback aankomt.

Weetje: Ik ben allergisch aan logo’s die ontworpen zijn in Photoshop. Hier zou de doodstraf op moeten staan. Dat is misschien wat extreem. Indien dat het geval zou geweest zijn, zou ik deze blogpost namelijk niet aan het schrijven zijn.

 

Een legale dief zijn.

Wil je rendabel kunnen werken? Dan moet je deze skill eigen maken. Hoewel ik ongelofelijk veel respect heb voor personen die alles helemaal zelf tekenen, het is gewoonweg niet economisch haalbaar.

Je hebt bijvoorbeeld een paradijsvogel nodig voor een infographic over Hawaï. Toffe klant precies… Mag je ook op ‘inlevingsreis’?

Je zou die paradijsvogel helemaal zelf kunnen tekenen. Dat duurt ongeveer 45 minuten, ruw gerekend. Je kan ook even ‘bird of paradise’ opzoeken op één van de vector image databases. In 25 seconden heb je een perfect getekende, volledig aanpasbare paradijsvogel in Illustrator open staan. Het duurt nog een extra 5 à 10 minuten om ‘m te editen zodat hij uniek is. ‘Dat is toch diefstal?’ denk je nu. Niet als je een licentie neemt voor professionals. Kost je ongeveer €100 per jaar, ja, maar je mag alle bestanden perfect legaal gebruiken – ook ‘for commercial use’.  Een chef kok van pakweg The Jane, gaat toch ook zijn patatjes* niet zelf kweken alvorens hij ze in z’n gerecht gebruikt?

Kleine rekensom om bovenstaand punt te staven:

Uitgaande van een gemiddelde noodzaak van 3 ‘paradijsvogels’ per dag die je zelf tekent: 
3*45 = 135 minuten = 2u en een kwartier per dag * 5 = 11u en een kwartier per week = 45u per maand.

Uitgaande van een gemiddelde noodzaak van 3 ‘paradijsvogels’ per dag die je van het internet plukt:
3*10 = 30 minuten *5 = 1,5u per week = 6u per maand

(*) Ik heb geen idee of je patatjes kan eten in The Jane maar de kans is groot van wel.

 

Be a jack of all trades

Ken je Sagi Haviv? Nee? Gat in uw cultuur. Hij ontwierp de branding van onder meer National Geographic Channel, Animal Planet, US Open, NBC, Xerox, The New York University en andere grote organisaties. Hij wordt gezien als de Eden Hazard van de grafisch ontwerpers. Hij is echter geen belg, en ook niet zo vaak geblesseerd. Wat valt er je trouwens op aan de bedrijven in voorgenoemde lijst? Juist ja, ze hebben totaal niets met elkaar te maken.

Als designer kom je klanten tegen uit alle sectoren. Van een elektricien tot een restaurant, van een koffiebranderij tot een fotografe. Belangrijk is dat je je kunt inleven in alle sectoren die jouw pad kruisen. Een huisstijl mag voor een restaurant wat kunstiger zijn dan voor een verzekeringsmakelaar. Sagi Haviv stelt het op deze legendarische manier: “A good logo is identification, not communication. In fact a logo can say very little about a company – it has to be simple. Above all it needs to be appropriate.” Appropriate slaagt op passend voor de sector van de klant. Om dit te kunnen inschatten is het belangrijk dat je je kan inleven in de desbetreffende sector. Maak je een logo voor een restaurant? Ga er dan eens eten. Maak je een logo voor een verzekeringsmakelaar? Rijd dan eens met je auto tegen een boom – of tegen een lantaarnpaal, dat is de milieuvriendelijke optie.

 

Nu je onze geheime vaardigheden kent, ben je helemaal klaar om je carrière om te gooien en zelf designer te worden.